ROGER EDWARDS

marketér,
(Británie)

Roger byl celé čtvrtstoletí ředitelem velkých korporací. Když ho to přestalo bavit, začal pomáhat klientům. Specializuje se na obsahový marketing a sociální média, ale nový život vdechl svým originálním přístupem i tradičním promoakcím. Především je ale vynikající boxer.

 


Nikdo se nechce patlat s marketingovými strategiemi

„Nejdřív je potřeba pochopit zákazníka, až pak se můžete nimrat ve snapchatu,“ říká v rozhovoru Roger Edwards. Čtěte, s čím dalším přijíždí na Forum Media, kde vystoupí v tematickém bloku Out of the box jako speciální host.

Roger Edwards, který je jednou z hvězd letošní konference Forum Media, říká, že marketing se dnes dělá velmi složitě. A komplikujeme si to my sami tím, co se dnes o marketingu učí na školách. Být úspěšný marketér přitom nikdy nebylo snazší než právě nyní.

Co máte za problém s marketingovými strategiemi? Je přece zřejmé, že obor se vyvíjí a že v době digitálních technologií to nejde dělat tak jednoduše, postaru, jako dřív.

No, a v tom to právě je. Když dneska někomu řeknu slovo „strategie“, za- bouchne mi dveře před nosem. Lidé to nesnášejí, protože se s tvorbou strategií všichni musejí každoročně patlat. Každý rok to musí být o něco složitější než o rok dřív, aby bylo vidět, že se neflákali. Nejrychlejší způsob, jak dnes ztratit zákazníka, je říct mu: „Pojďme dát dohromady strategii.“ Přitom ale, jak dobře
víte, bez strategie nemůžete dělat marketing.

Problém spočívá v tom, co si pod takovou strategií představujete. Akademický svět učí marketing postaru – mluví o marketingu, o matrixech, SWOT analýzách a bostonské matici. Lidé jsou z toho akorát zmateni a přestávají mít marketing rádi.

A co tedy s tím? Vykašlat se na akademické vzdělání? Nedělat strategie? Víte, často zapomínáme, že marketing není jen komunikace. Je také o tom, kdo je zákazník, o porozumění zákazníkovi, spolupráci na řešení jeho problémů, o nabízení produktu. Místo toho dneska každý říká: „Ha, a teď budeme dělat Twitter!“, a přitom nedělá nic pro zákazníka, a ještě si myslí, jak to dělá dobře.
Žijeme dnes ve světě, kdy prakticky všechno vytváříme digitálně – audio, video, reklamu, obsah. Někdy to ale děláme neskutečně složitě – místo aby nám nové technologie život usnadňovaly, zneužíváme je k tomu, abychom všechno dělali složité. My možná tu komplexnost milujeme, dostaneme za ní pochvalu od šéfa. Ale zákazník to rád nemá. My marketéři dlužíme našim zákazníkům jednoduchost. Právě jednoduchost se dnes stává největší devizou a nejefektivnějším nástrojem – protože to už skoro nikdo neumí. Na mé přednášce na Forum Media se dozvíte, jak dělat marketing jednoduše.

A když to chci vědět už teď?

Tak to máte blbý. Nicméně v zásadě jsou tři pravidla, jak to dělat jednoduše, a přitom zajímavě tak, aby vás za to zákazníci zbožňovali. Když pracujete pro velkou korporaci, je velmi pravděpodobné, že každý rok máte v rukávu obrovský nový marketingový projekt. Pracujete na tom tři měsíce a občas z toho ztrácíte chuť do života. Ve skutečnosti si místo toho všeho jen potřebujete položit tři otázky: zaprvé, kdo je můj zákazník – což vám umožní segmentovat trh a dobře zacílit. Zadruhé, jaký je jeho problém – jinými slovy, co ho trápí.A zatřetí, jak já můžu jejich problém vyřešit lépe než kdokoli jiný. A pochopitelně, abyste mohl zodpovědět tuhle otázku, musíte mít odpovídající produkt nebo službu a vědět, co dělá vaše konkurence. Když si zodpovíte tyhle tři otázky, máte před sebou základ marketingové strategie. Pak můžete začít komunikovat se zákazníkem: a to už může být prostřednictvím obsahu, tradiční reklamy, konferencí jako je Forum Media nebo čehokoli jiného včetně sociálních médií. Dokud ale nemáte odpovědi na tyhle tři otázky, nemáte co komunikovat, co říct.

Celý rozhovor s Rogerem Edwardsem si přečtěte na stránkách MAM a pak si přijďte osobně poslechnout britského marketingového guru na konferenci Forum Media.