ANDREW DOBBIE

ředitel, zakladatel,
MadeBrave (Británie)

Andrew Dobbie je zakládajícím ředitelem MadeBrave – oceňované kreativní agentury s pobočkami v Glasgow a Londýně. Agentura se věnuje brandingu, designu, vývoji digitálních nástrojů, sociálním médiím, fotografii a videu.

Dobbie založil MadeBrave v roce 2012 když odešel ze svého původního zaměstnání – s novorozeným dítětem doma a úsporami £1000 v bance – ale za šest let se mu podařilo vybudovat dvacetičlenný tým a získat klienty jako BrewDog, Müller nebo IBM.


Při práci pro klienty nezapomínejte na vlastní značku, radí Andrew Dobbie

Rozhovor s hlavním řečníkem Forum Media, který za šest let vybudoval agenturu MadeBrave s klienty jako BBC nebo IBM

Andrewův příběh je jako American dream. Nebo v jeho případě Scottish dream. Před šesti lety založil jako čerstvý otec s tisícovkou naspořených liber živnost, která mu za pouhých šest let vyrostla pod rukama v agenturu se třiceti zaměstnanci a pověstí jedné z nejdynamičtějších firem v oboru. Přede dvěma lety se dokonce stal zaměstnavatelem roku a klienti – mezi mnoha jinými třeba BBC, IBM, Doosan nebo Radisson – se o jeho přízeň perou. Svůj příběh aktivně využívá jako mechanismus, prostřednictvím kterého říká, jak dělat branding a sociální média v digitálním světě.

Jak se vám takhle rychle povedlo vystřelit se do vesmíru a sebrat ostatním klienty, které vám teď závidí?

To si taky nejsem jistý. Můj plán, když jsem opustil zaměstnání, byl stát se designérem a fotografem na volné noze. Záhy jsem ale zjistil, že mám rád i tu obchodní stránku designu. Hned jsem měl spoustu práce a už první rok jsem najal šest a pak deset zaměstnanců. Takže cesta od práce na volné noze k vedení agentury byla v mém případě velmi rychlá. Přestal jsem být designérem a začal se soustřeďovat na růst značky. Na to, co zákazník potřebuje. Získali jsme klienta IBM, svěřili nám sociální média.

Ne všechna vaše konkurence ale roste takhle rychle. Co děláte jinak než ostatní?

Spousta firem při práci pro klienty zapomíná na svou vlastní značku. Všechny síly napínají k práci pro zákazníka. Vůbec neříkám, že to je špatná věc, jen vysvětluji, že my to děláme jinak a máme s tím úspěch. Vy byste totiž měli svou vlastní značku využít jako výkladní skříň toho, jak věci dělat nejlépe v oboru. Takže my naší značce věnujeme spoustu času a náš vlastní brand je jednám z našich velkých klientů. Dokážeme dát práci pro MadeBrave potřebnou prioritu, neodsouváme ji kvůli zakázkám od jiných klientů. Mluvíme o tom, co děláme, soustředíme se na naši pracovní kulturu. Když nepočítáte spánek, jste v práci víc než se svou rodinou, takže se hodně snažíme, aby se nám v práci líbilo. Tomu věnuji hodně pozornosti – aby moji zaměstnanci chodili od práce rádi a aby se u nás líbilo i klientům.

Na LinkedInu píšete, že bychom o své značce měli přemýšlet jako o člověku. Co tím myslíte?

Když začínáte něco aktivně dělat se značkou, může vás to docela udolat – dá se dělat tolik věcí, nevíte, kde začít. Už v tomhle okamžiku vám takové uvažování pomůže. My říkáme, že značka polidšťuje váš byznys, tak byste se k ní měli chovat jako k příteli. Nehleďte na ni jako na prostředek k vydělávání peněz. Řekněte si, proč tohohle přítele máte, co můžete dát vy jemu, co on vám, co od toho přátelství očekáváte. Takhle to může znít zvláštně, ale podrobně to vysvětím ve svém vystoupení na Forum Media.